Enzymatica: Avtal om ColdZyme® Munspray på apotekskedjan Medstops hyllor

Bioteknikföretaget Enzymatica har överenskommit med apotekskedjan Medstop om att ColdZyme Munspray mot förkylning skall ingå i det ordinarie sortimentet. Produkt­en kommer att börja säljas från och med nästa vecka på Medstops 67 apotek som finns i storstadsregionerna Mälardalen, Göteborg och Skåne.

Enzymaticas medicintekniska produkt­ ColdZyme Munspray mot förkylning kommer att finnas till försäljning i det ordinarie sortimentet på Medstop från vecka 41. Lanseringen på Medstop infaller mitt i förkylningssäsongen när efterfrågan på produkt­er mot förkylning är som störst.

-        Vi är glada att ColdZyme Munspray kommer att finnas på Medstops apotek, det breddar marknaden ytterligare och gör det lättare för konsumenterna att hitta ColdZyme mot förkylning. ColdZyme Munspray finns nu på de flesta av Sveriges apotek, säger Michael Edelborg Christensen, VD på Enzymatica.

Enzymatica har sedan tidigare avtal med apotekskedjorna Apoteket AB, Apotek Hjärtat, Kronans Droghandel, enskilda apotek i Apoteksgruppen samt flertalet online apotek. Avtalet med Medstop ökar tillgängligheten ytterligare för konsumenterna.

Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), 0768-14 41 66,
michael.christensen@enzymatica.se

Om ColdZyme Munspray
ColdZyme Munspray är en CE-märkt medicinteknisk produkt­ som kan reducera risken för att få en förkylning och förkorta sjukdomsförloppet vid tidiga sjukdomssymptom genom att skapa en skyddande aktiv barriär­ i munhåla och svalg. I en placebokontrollerad studie reducerade ColdZyme Munspray mängden förkylningsvirus med 99% och antalet förkylningsdagar med över hälften, 54%[1]. Produkt­en registrerades hos Läkemedelsverket som medicinteknisk produkt­ klass I 2012. En bred lansering inför förkylningssäsongen påbörjades på apotek och hälsofack i hela Sverige under hösten 2013.

[1] Enzymatica: COLDPREV - data on file

Om Enzymatica AB (publ)
Enzymatica AB (publ) är ett publikt bioteknikbolag med fokus på forskning, utveckling och försäljning av medicintekniska produkt­er baserat på en patenterad enzymteknologi. Enzymatica använder sig av ett marint enzym, ett köldanpassat trypsin från djuphavstorsk. Enzymatica har flera projekt i pipeline mot sjukdomar på hud-, svalg- och slemhinna. Enzymatica har idag två registrerade medicinteknik produkt­er, PeriZyme tuggummi mot munhålans sjukdomar samt ColdZyme Munspray CE mot förkylning som nyligen lanserats på apotek och hälsofack i hela landet.

Om Enzymatica på webben
Enzymaticas Pressrum »