Stoppa förkylningen med ColdZyme Munspray

ColdZyme Munspray är en världsnyhet som direkt förebygger eller förkortar förkylning. Produkt­en är kliniskt utvärderad och registrerad hos Läkemedelsverket. Från februari 2013 säljs ColdZyme Munspray på bland annat apotekskedjorna Apotek Hjärtat och Kronans Droghandel.

De närmaste veckorna når förkylningssäsongen sin kulmen, något som många svenskar kommer att känna av. I samband med detta lanseras ColdZyme Munspray på svenska apotek. Det är den första produkt­en som direkt reducerar risken för att få en förkylning, till skillnad från övriga förkylningspreparat som endast är symptomlindrande. ColdZyme Munspray har tagits fram av medicinteknikföretaget Enzymatica i Lund.

ColdZyme Munspray innehåller ett superaktivt enzym från djuphavstorsk som reducerar risken för att virus orsakar en förkylning, dessutom kan sprayen förkorta sjukdomsförloppet om man redan fått förkylningen. Preparatet sprayas lokalt i svalget och tas inte upp av kroppen. ColdZyme Munspray är helt ofarligt och kan tryggt användas av alla över 4 år, även gravida och personer med kroniska eller autoimmuna sjukdomar.

-  Med ColdZyme Munspray öppnas möjligheten för ett paradigmskifte i apotekshyllan när det gäller förkylningar. Tidigare har det endast varit möjligt att behandla symptomen när sjukdomen brutit ut, snarare än att förebygga förkylningen innan den bryter ut, säger Mats Clarsund, doktor i enzymteknologi och forsknings- och utvecklingschef på Enzymatica.

ColdZyme Munspray finns initialt att köpa på ca 500 apotek i kedjorna Apotek Hjärtat, Kronans Droghandel i hela landet samt i ungefär lika många butiker i hälsofackhandeln. Rekommenderat cirkapris är 229 kr.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulf Blom, EVP Marketing & Operations: e-post: ulf.blom@enzymatica.se eller telefon: 0703-77 73 28