ColdZyme® expanderar till hela Skandinavien genom dansk lansering

Enzymatica, som utvecklar och säljer medicintekniska produkt­er baserade på enzym från djuphavstorsk, har slutit avtal med apotekskedjan Pharma+ och hälsokedjan Matas i Danmark gällande försäljning av ColdZyme® mot förkylning. Från och med november i år kommer ColdZyme att finnas tillgänglig på den danska marknaden, och därmed i hela Skandinavien.

”Enligt plan expanderar vi till våra grannländer i egen regi och bygger en plattform för nära relationer med apotek- och hälsofacksmarknaden i hela Skandinavien. Med en utökad geografisk närvaro skapar vi förutsättningar för fortsatt tillväxt och geografisk expansion. En stark hemmamarknad är en viktig faktor för att framöver nå en framgångsrik internationell distribution genom partneravtal”, säger Christian W Jansson, VD för Enzymatica.

ColdZyme kommer att säljas i Danmark via Pharma+, en av de dominerande kedjorna med apotek i storstadsregioner, samt i hälsokedjan Matas cirka 300 butiker över hela Danmark. På liknande sätt som i Sverige och Norge kommer marknaden att bearbetas av Enzymaticas egen lokala försäljningsorganisation. Lanseringen inleds i slutet av oktober och fortsätter genom hela förkylningssäsongen. Enzymatica genomför en bred lanseringskampanj för att nå maximal räckvidd ut till den danska befolkningen.

”Det gläder mig att vi får ColdZyme till den danska apoteksmarknaden. Produkt­en tillför verkligen något nytt i förkylningssegmentet genom att den verkar direkt mot orsaken till förkylning”, säger Jörgen Moestrup, styrelseordförande i Pharma+.

Förkylning är en av världens vanligast förekommande infektionssjukdomar. Bolaget bedömer att det totala värdet för den receptfria förkylningsmarknaden i Danmark uppgår till cirka 375 miljoner kronor.

Christian W Jansson, VD Enzymatica AB
Telefon: 0706-37 12 58. E-post: ir@enzymatica.se

Tina Dackemark Lawesson, Senior Communications Officer Enzymatica AB
Telefon: 046-286 31 00. E-post: tina.lawesson@enzymatica.se

Om ColdZyme Munspray
ColdZyme® reducerar risken för att få en förkylning eller förkortar sjukdomsperioden i ett tidigt stadium av förkylningsinfektionen om man redan är drabbad. ColdZyme utövar sin effekt genom att skapa en skyddande enzymbarriär­ på slemhinnan i munhåla och svalg. Barriär­en reducerar virusens förmåga att fästa på cellerna i munslemhinnan och orsaka sjukdom. Sedan 2013 säljs produkt­en via apotek och hälsofackshandeln i Sverige. Under 2014 har produkt­en expanderat till apotek i Norge och till apotekskedjan Boots och övriga apotek i Storbritannien. För mer information, besök www.coldzyme.se.