Enzymatica tecknar avtal för försäljning av ColdZyme® på svenska flygplatser

Bioteknikföretaget Enzymatica har tecknat avtal med läkemedelsgrossistföretaget Pharmaxim för distribution och försäljning av ColdZyme®Munspray på svenska flygplatser. Pharmaxim är leverantör av alla OTC-läkemedel till the Nuance Group som svarar för all tax-free försäljning av receptfria produkt­er på svenska flygplatser. Pharmaxim har lagt sin första insorteringsorder som distribuerats till majoriteten av flygplatserna i Sverige.

Resenärer är en viktig målgrupp för Enzymaticas förkylningsspray. En amerikansk studie visar att en av fem blir förkylda efter en flygresa[1]. Såväl affärs- som semesterresenärer är därför en exponerad riskgrupp genom att de befinner sig på resa. Det gäller även för resenärer i kollektivtrafiken. ColdZyme Munspray kan användas både i förebyggande syfte och när förkylningssymptom har uppstått.

- Vi uppmuntrar folk att använda ColdZyme Munspray förebyggande när man befinner sig på en flygplats eller flyger till och från ett mål. Flygplatser och flygplan är utmärkta miljöer för virus att spridas bland många människor, säger Mats Clarsund, Forskningschef på Enzymatica.

Nuance Group har över 300 butiker i 19 länder inklusive tax-free butiker samt boutique- och konceptbutiker som årligen betjänar över 30 miljoner kunder. Dessutom erbjuder företaget tjänster ombord liksom grossist- och distributionsverksamhet. Nuance Group, med huvudkontor i Zürich, har över 5400 anställda.

Pharmaxim är en svensk återförsäljare och grossist som säljer, distribuerar och marknadsför produkt­er för hälsa, hygien och miljö till människor och djur.

- Det här är bolagets första avtal utanför apoteks- och hälsofackhandeln i Sverige. Genom avtalet med Pharmaxim får Enzymatica, via flyget, en möjlighet att exponera och tillhandahålla ColdZyme för internationella marknader, säger Michael Edelborg Christensen.

För mer information om Enzymatica, kontakta:
Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), 0768-14 41 66, michael.christensen@enzymatica.se

[1] http://jama.jamanetwork.com/data/Journals/JAMA/4841/JBR20133.pdf?resultClick=1