Enzymatica ringde in bolaget på Nasdaq First North

Idag klockan nio på morgonen ringde vd Fredrik Lindberg i börsklockan på Nasdaq First North i Stockholm, för att öppna första handelsdagen för Enzymatica AB.

Enzymatica är ett svenskt life science-bolag vars affärsidé är att erbjuda effektiv hjälp mot några av våra vanligaste folksjukdomar där virus eller bakterier spelar en avgörande roll. På kort tid har bolaget utvecklat en unik munspray mot förkylning, lanserat produkt­en på fyra marknader och under vintern nått en position som den mest sålda förkylningsartikeln i kronor räknat på svenska apotek.

”Vi har i dag en unik produkt­ som håller förkylningar borta och underlättar livet för många användare. På två år har vi gått från noll till nummer ett på svenska apotek och får tack vare noteringen en stabil grund för vårt fortsatta arbete med att etablera ColdZyme internationellt”, säger Fredrik Lindberg, VD för Enzymatica.

”Noteringen är ett led i att skapa en långsiktig plattform för Enzymaticas fortsatta utveckling. Genom noteringen får bolaget en kvalitetsstämpel som är viktig för ett mindre bolag som gör affärer med större aktörer. Vi får nu även möjligheten att positionera företaget och skapa långsiktiga kontakter med aktiemarknaden, vilket ger utrymme för större institutionellt ägande”, säger Lennart Nilsson, styrelseordförande för Enzymatica.

ColdZyme säljs sedan hösten 2013 på svenska apotek och hälsokostbutiker och blev 2014 även tillgänglig i Norge, Danmark och Storbritannien. Med fokus på att bygga en stark skandinavisk hemmamarknad med egen försäljning avser Enzymatica expandera ColdZyme till fler geografiska marknader genom distributionsavtal. Parallellt har bolaget som målsättning att på sikt kommersialisera fler enzymbaserade produkt­er inom övre luftvägsinfektioner och oral hälsa.

Nettoomsättningen för 2014 var 19,1 miljoner kronor, nära en fördubbling mot året innan. Den positiva utvecklingen fortsatte under första delen av 2015 då bolaget redovisade en fortsatt stark försäljningstillväxt. Omsättningen under första kvartalet 2015 blev 7,0 miljoner kronor mot 2,5 miljoner kronor motsvarande period föregående år.

För ytterligare information hänvisas till den bolagsbeskrivning som upprättats inför listningen på Nasdaq First North. Dokumentet finns tillgängligt på bolagets webbplats www.enzymatica.se/IR.

Fredrik Lindberg, VD, Enzymatica AB

Lennart Nilsson, Styrelseordförande, Enzymatica AB