Enzymatica tecknar distributionssavtal med Esteve i Spanien

Enzymatica har inlett ett samarbete med Esteve, ett ledande läkemedelsbolag i
Spanien. Avtalet ger Esteve exklusiv rätt att sälja, marknadsföra och
distribuera Enzymaticas förkylningsprodukt­ ColdZyme® till apotek i Spanien och
Andorra. Produkt­lanseringen är planerad till januari 2016.

Enzymatica har inlett ett samarbete med Esteve, ett ledande läkemedelsbolag i Spanien. Avtalet ger Esteve exklusiv rätt att sälja, marknadsföra och distribuera Enzymaticas förkylningsprodukt­ ColdZyme® till apotek i Spanien och Andorra. Produkt­lanseringen är planerad till januari 2016.

Avtalet omfattar Enzymaticas produkt­er ColdZyme 20 ml och ColdZyme One Cold, 7 ml. I Spanien kommer produkt­erna att säljas under varumärket Cortagrip®/ColdZyme®, under så kallad co-branding.

"Esteve är en perfekt partner för oss i vår strategiska satsning att etablera oss på marknader utanför Skandinavien via starka distributörer som tar ansvar för hela distributionskedjan. De är väletablerade och har lång erfarenhet av att lansera nya produkt­er på marknaden, vilket kommer att gynna introduktionen av ColdZyme i Spanien", säger Fredrik Lindberg, VD för Enzymatica.

Esteve är bland de tio största företagen på den spanska apoteksmarknaden. Med full marknadstäckning finns deras produkt­er på mer än 21 000 apotek.

"Samarbetet med Enzymatica är del av vår strategiska plan att växa inom cold and flu-segmentet genom nya innovativa produkt­er. I förkylningssegmentet tillför produkt­en en nyhet genom att den verkar mot själva orsaken till förkylning, istället för mot symtomen", säger Gemma Barzano, Director of Consumer Care för Esteve.

Spanien är en av de fem största marknaderna för receptfria förkylningsprodukt­er inom EU. 2012 uppgick värdet till drygt 500 miljoner USD.

För närvarande säljs ColdZyme direkt av Enzymatica i Sverige, Norge och Danmark samt via en kontraktsorganisation i Storbritannien. Produkt­erna är registrerade som medicintekniska produkt­er hos Läkemedelsverket, vilket ger försäljningstillstånd i Sverige och övriga länder inom EES.

Fredrik Lindberg, VD Enzymatica AB

Enzymatica AB är ett life science-bolag vars affärsidé är att erbjuda effektiv hjälp mot några av våra vanligaste folksjukdomar där virus eller bakterier spelar en avgörande roll. På kort tid har bolaget utvecklat ColdZyme®, en unik munspray mot förkylning, lanserat produkt­en på fyra marknader och under vintern 2014-2015 nått en position som den mest sålda förkylningsartikeln i kronor räknat på svenska apotek. Utvecklingsarbetet omfattar medicintekniska produkt­er inom övre luftvägsinfektioner och oral hälsa, samt veterinärprodukt­er. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Nasdaq First North. För mer information, besök: www.enzymatica.se.

Enzymaticas Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.

Om Esteve
ESTEVE (www.esteve.com) is a chemical - pharmaceutical group leader in Spain and with a significant international presence. Founded in 1929 and chaired by Joan Esteve, currently employs about 2,300 people, it has affiliate companies and industrial facilities in Europe, USA, Mexico and China. Total sales in 2014 reached 838 million euros.

The company maintains a strong commitment to excellence, devoting all its efforts to promote health and improve quality of life. The research is the hallmark of ESTEVE, which has a portfolio of highly innovative projects whose ultimate goal is to provide answers to medical needs not covered properly.