Enzymatica AB: Kommuniké från årsstämma 2017 i Enzymatica AB (publ)

20 april 2017

Kommuniké från årsstämma 2017 i Enzymatica AB (publ)

På Enzymaticas årsstämma i Lund idag den 20 april 2017 fattades följande beslut:

Resultatdisposition
Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen för koncernen och moderbolaget, att till förfogande stående medel skulle balanseras i ny räkning och att således ingen vinstutdelning skulle lämnas för räkenskapsåret 2016.

Ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktören
Årsstämman beviljade styrelsens ledamöter och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2016.

Styrelse och revisor
Årsstämman beslutade om omval av Bengt Baron, Mats K Andersson, Guðmundur Pálmason, Marianne Dicander Alexandersson, Sigurgeir Guðlaugsson och Louise Nicolin som styrelseledamöter. Årsstämman omvalde även Bengt Baron som styrelsens ordförande.

Årsstämman beslutade att välja Deloitte AB som ny revisor för bolaget för tiden intill nästa årsstämma. Deloitte AB har informerat att Per-Arne Pettersson kommer att vara huvudansvarig revisor.

Arvode till styrelse och revisor
Arvode till styrelsen beslutades utgå med totalt 950 000 kronor, exklusive utskottsarvode, varav 350 000 kronor till ordföranden och 120 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda ledamöterna. För arbete i revisionsutskott ska ersättning utgå med 50 000 kronor till ordföranden och ingen ersättning till övriga ledamöter. För arbete i ersättningsutskott ska ingen ersättning utgå.

Arvode till revisorn beslutades utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier
Årsstämman bemyndigade styrelsen att besluta om nyemission av högst 9 000 000 aktier, med eller utan avvikelse från företrädesrätten, i syfte att möjliggöra för bolaget att anskaffa rörelsekapital och att ta till vara på framtida möjligheter att få in långsiktiga starka ägare samt vidare finansiera bolagets tillväxtstrategi.

Beslut om personaloptionsprogram
Årsstämman beslutade i enlighet med förslag till beslut om införandet av ett personaloptionsprogram samt beslut om riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner. Programmet innebär att högst 3 750 000 personaloptioner ska erbjudas till av styrelsen utvalda personer mellan 21 april 2017 och 1 maj 2017. Optionsinnehavarna ska kunna utnyttja tilldelade personaloptioner under perioden fram till 31 juli 2023. Varje personaloption berättigar innehavaren att förvärva en ny aktie i bolaget till ett lösenpris uppgående till 150 procent av det volymviktade genomsnittsvärdet för Enzymaticas aktie på Nasdaq First North under perioden från och med den 5 april 2017 till och med den 19 april 2017. Personaloptionerna ska tilldelas vederlagsfritt och ska ej utgöra värdepapper, de ska inte heller kunna överlåtas eller pantsättas.

För att möjliggöra leverans av aktier samt för att säkra därmed sammanhängande kostnader, främst sociala avgifter, ska högst 4 928 250 teckningsoptioner emitteras till Enzymaticas helägda dotterbolag Enzymatica Care AB som därefter ska kunna överlåtas till deltagarna utan vederlag i samband med att personaloptionerna utnyttjas. Den maximala utspädnings-effekten av programmet är cirka 5,1 procent.

Fredrik Lindberg, VD Enzymatica AB

Enzymatica AB är ett life science-bolag som utvecklar och säljer medicintekniska produkt­er mot infektionsrelaterade sjukdomar. På kort tid har bolaget utvecklat ColdZyme®, en unik munspray mot förkylning, lanserat produkt­en på sju marknader och etablerat sig bland de mest säljande förkylningsprodukt­erna i kronor räknat på svenska apotek. Strategin är att fortsätta växa genom att stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lundoch är listat på Nasdaq First North. För mer information, besök: www.enzymatica.se.

Enzymaticas Certified Adviser är Erik Penser Bank.