Nya strategiska rekryteringar och organisationsförändring hos Enzymatica

För att stödja Enzymaticas tillväxt har företaget anställt Malin Richter som Director Operations och Kristoffer Ahlerup som Director Commercial. Båda våra nya kollegor har lång erfarenhet från internationella life science-företag som McNeil, Pharmacia, L’Oréal, Ferrosan och Reckitt Benckiser. Malin kommer att vara ansvarig för produkt­ion, supply och supply planering inklusive kontakter med kontraktstillverkare CMO (Contract Manufacturing Organizations), samt D&D – Design & Development. Kristoffer kommer att vara ansvarig för försäljning och marknadsföring, internationell expansion och affärsutveckling. Både Malin och Kristoffer kommer att ingå i Enzymaticas ledningsgrupp. Dessutom tillkännager företaget organisations-förändringar för att kunna hantera nästa fas i Enymaticas tillväxtresa.

Mot bakgrund av Enzymaticas internationella expansion tar fart har företaget gjort flera organisationsförändringar. Johan Lindvall, tidigare Chief Technical Officer, kommer att bli Director Global Project Management. Hans ansvar kommer att omfatta övergripande översyn inklusive resurstilldelning, organisation och tidplaner, av nyckelprojekt som stödjer Enzymaticas tillväxtområden, speciellt vad gäller geografisk expansion och nya produkt­er. Ulf Blom, tidigare försäljnings- och marknadsdirektör och en av Enzymaticas grundare, kommer att ta sig an den nya rollen som Director Innovation för utveckling av nya produkt­er och indikationer. Ann-Christine Provoost, Director of Regulatory Affairs, kommer att utöka sitt ansvar med pre-klinisk och klinisk utveckling, vilket visar på vikten av regulatoriska frågor och de nya MDR-kraven. Åsa Anderlind, vid sidan av sin roll som Director of Quality Assurance, kommer ha ansvaret för Quality Assurance vid Enzymaticas anläggning i Reykjavik på Island. Johan, Ulf, Ann-Christine och Åsa kommer att ingå i Enzymaticas ledningsgrupp.

• Vi har så mycket mer tillväxt framför oss som kommer att kräva att vi kontinuerligt stärker vår förmåga och resurser i vår organisation. Vi är därför mycket nöjda med rekryteringarna av Malin Richter och Kristoffer Ahlerup, båda med lång och framgångsrik erfarenhet från den internationella life science-branschen, säger Claus Egstrand, Chief Operating Officer och Senior Director Growth vid Enzymatica.

Malin Richter kom från McNeil till Enzymatica den 11 januari i år, där hon var Head of Plan, vilket inkluderade planering, inköp av direkt material samt lansering av nya produkt­er (roll-outs) och artwork. Malins första linjebefattning var 1999 som Business Unit Manager Operations på Pharmacia. Därefter hade Malin flera chefspositioner vid Pharmacia och var ansvarig för Nicorettesortimentet, Treo och Microlax. Malin hade också den primära operationella kontakten med GSK, Glaxo Smith Kline, för distributionen av Nicorette tuggummi i USA. Förutom att arbeta med USA har Malin också omfattande erfarenhet av att arbeta med Japan, Kina och EMEA (Europe, Middle East, Africa).

Kristoffer Ahlerup kommer till Enzymatica från L’Oreal den 1:e februari, där han var Brand Director med ansvar för två av de ledande hudvårdsmärkena, La Roche-Posay and CeraVe, i Norden.  Kristoffer har 17 års erfarenhet av life science och konsumenthälsovård från företag som L’Oréal, Ferrosan, Reckitt Benckiser and AAK. Hans erfarenhet omfattar varumärkes- och produkt­marknadsföring, försäljning och key account management med fokus på utveckling av starka, globala varumärken, samt affärsutveckling i samarbete med detaljhandel och distributörer runt om i världen.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Claus Egstrand, Chief Operating Officer Enzymatica AB
Tel: +44 7780 22 8385 | E-post: claus.egstrand@enzymatica.com

Carl-Johan Wachtmeister, Kommunikationschef Enzymatica AB
Tel: 0701-88 50 21 | E-post: carl-johan.wachtmeister@enzymatica.com

OM ENZYMATICA AB

Enzymatica AB är ett life science-bolag som utvecklar och säljer hälsoprodukt­er mot främst sjukdomar och symptom i öron-näsa-hals-regionen. Produkt­erna är baserade på en barriär­teknologi, som inkluderar marina enzymer. Bolagets första produkt­ är medicinteknikprodukt­en ColdZyme®, en munspray mot förkylning. Produkt­en har lanserats på ett 30-tal marknader på 3 kontinenter. Strategin är att fortsätta växa genom att utveckla fler hälsoprodukt­er och stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök www.enzymatica.se och www.enzymatica.se/sv/section/media/pressmeddelanden

Enzymaticas Certified Adviser är Erik Penser Bank. Tel: 08-463 83 00 E-post: certifiedadviser@penser.se