ENZY  
SEK  %
Logotype

Enzymatica: ColdZyme introduceras på apoteken i Norge

Regulatorisk information

Enzymatica, som utvecklar och säljer produkt­er baserade på enzym från djuphavstorsk, meddelar idag att flertalet apotekskedjor i Norge har fattat beslut om att införa ColdZyme® Munspray mot förkylning i sina produkt­sortiment. Från och med september i år kommer ColdZyme att finnas till försäljning för de norska konsumenterna.

Expansionen till Norge är Enzymaticas första steg ut på marknader utanför Sverige.

- Det är mycket glädjande att vi nu kan rapportera det första resultatet av det senaste halvårets satsningar på att expandera ColdZyme geografiskt. Lanseringen på apoteken i Norge är strategiskt viktig för oss eftersom den bekräftar att produkt­en har potential även utanför Sverige. Vårt nästa steg är att komma i mål även med de danska apotekskedjorna, säger Michael Edelborg Christensen, VD för Enzymatica.

ColdZyme kommer inledningsvis att säljas i Norge via två av de dominerande apotekskedjorna: Apotek 1 och Boots. På liknande sätt som i Sverige kommer apoteken att bearbetas av Enzymaticas egen lokala försäljningsorganisation. Lanseringen inleds i och med starten av höstens förkylningssäsong, som vanligtvis infaller i samband med skolstarten i augusti-september. I samband med introduktionen av ColdZyme investerar Enzymatica i en lanseringskampanj i media.

Den norska marknaden motsvarar ungefär halva den svenska marknaden i storlek, baserat på befolkningsmängd. I Sverige uppgick värdet för receptfria produkt­er inom förkylningskategorin 2013 till cirka 735 miljoner kronor enligt branschstatistik.*

För mer information, kontakta:
Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), Telefon: 0768-14 41 66. E-post: michael.christensen@enzymatica.se

Om ColdZyme Munspray
ColdZyme Munspray förebygger och förkortar förkylning genom att skapa en skyddande och aktiv enzymbarriär­ som minskar möjligheten för förkylningsvirus att skapa en förkylning. Barriär­en suger till sig virus och enzymet verkar aktivt för att göra det omöjligt för viruset att fästa på målceller.

Sedan 2013 sälj produkt­en i via apotek och hälsofackshandeln i Sverige. Under första kvartalet 2014 avancerade produkt­en till apotekens topp 3-lista över de mest sålda förkylningsprodukt­erna sett i värde.

* Nielsen ScanTrack, v52 2013.