Enzymatica offentliggör lanseringsplan för egenutvecklad munsköljsprodukt­ mot tandköttsinflammation

Bioteknikföretaget Enzymatica offentliggör idag en lanseringsplan för en innovativ munskölj baserad på företagets enzymteknologi. Produkt­en PeriZyme® Munskölj är en andra generationens produkt­ mot tandköttsinflammation (gingivit) och är en vidareutveckling av företagets tuggummi PeriZyme. Enzymatica planerar att lansera PeriZyme Munskölj på den svenska marknaden under andra halvåret 2014.

"Utvecklingen av en förbättrad produkt­ mot tandköttsinflammation har pågått en tid och vi är stolta över att nu kunna presentera en lanseringsplan för produkt­en. PeriZyme är under registrering hos Läkemedelsverket och vi bedömer att en registrering är nära förestående. Vår strategiska satsning på att bygga en attraktiv produkt­portfölj baserat på egen forskning och utveckling börjar nu ge utdelning” säger Michael Edelborg Christensen, VD på Enzymatica.

Den svenska marknaden för munsköljprodukt­er beräknas uppgå till drygt 300 Mkr , varav apoteken står för cirka två tredjedelar och dagligvaruhandeln för en tredjedel. Enzymaticas fokus är apoteks- och tandvårdsmarknaden.

Hos Läkemedelsverket kommer produkt­en att registreras som en medicinteknisk produkt­ i klass I, vilket ger tillträde till hela den europeiska marknaden. Lanseringen utanför Sverige kommer att ske successivt, i takt med att den egna organisationen expanderar och avtal med distributörspartners tecknas.

I Enzymaticas produkt­portfölj ingår även ColdZyme® Munspray mot förkylning, som framgångsrikt introducerades i Sverige under andra delen av 2013.

För mer information om Enzymatica, kontakta:
Michael Edelborg Christensen, VD Enzymatica AB (publ), 0768-14 41 66, michael.christensen@enzymatica.se